A Színházi Dramaturgok Céhének felhívása a Nyílt Fórum 2018/19 drámapályázatra

Egy színész drámaíró nélkül olyan, mint a lyuk fánk nélkül.

A Céh drámaírók jelentkezését várja a Nyílt Fórum írói vándortáborába. Pályázni teljesen vagy nagy részben kidolgozott drámaszövegekkel lehet. A Színházi Dramaturgok Céhe egyik legfőbb tevékenysége a kortárs dráma fejlődésének elősegítése, támogatása. Ennek a tevékenységnek a legkiemelkedőbb rendezvénye a Kortárs Magyar Dráma Nyílt Fóruma nevű esemény, amelyet az alapítók 1985-ben indítottak útjára. Az első 15 évben a Nyílt Fórum a zalaegerszegi színház segítségével és közreműködésével, az egervári várban működött, majd 2001-ben Pécsre költözött, és a POSZT ideje alatt, széles ismertségre tett szert a szakmai és és a közönség körében. A 2016-os és 17-es évben új formát öltött a Nyílt Fórum: több állomásos szövegfejlesztő és mentoráló írói vándortáborrá alakult, ahol a beküldött darabok közül kiválasztott nyolc drámák szerzőivel folytattunk időről-időre intenzív konzultációt. A Nyílt Fórum e formájának sikerén felbátorodva, idén ismét útjára indítjuk a Nyílt Fórum írói vándortábort.

Bukj meg jobban!

Felhívunk minden drámaírással foglalkozó szerzőt, írót, költőt, irodalmárt, hogy 2018. október 30-ig küldje el létező drámai szövegét a nyiltforum2018@gmail.com címre. Olyan műveket várunk, amelyek egészben, de legalább nagy vonalaiban (fele részében) már kidolgozottak, és a folytatásuk is kigondolt, leírt, legalább vázlatos formában. A Fórumon csak még be nem mutatott drámákkal foglalkozunk. Természetesen a szerzői nyitottság is az együttműködés elengedhetetlen feltétele.

November folyamán csak dramaturgok részvételével választjuk ki a beérkezettek közül azokat a szövegeket, amelyekkel a következő évben dolgozni fogunk. A döntés határideje: 2018. december 1. Ezután a kiválasztott szövegek szerzőit meghívjuk egy január elejei hosszú hétvégére, amikor dramaturgok, a hozzájuk csatlakozott színházi emberekkel, rendezőkkel, színészekkel, kritikusokkal, írókkal, csoportokban konzultálnak a drámai szövegekről, értékelik azokat, javaslatokat fűznek hozzájuk, tanácsokkal látják el a szövegek íróit. A továbbiakban azt várjuk a szerzőktől, hogy a következő másfél-két hónapban fejlesszék szövegeiket. Lehetőség van arra is, hogy a szerzők mentort, segítő tanácsadót válasszanak maguknak.

Miért ne?

2019 tavaszán, Debrecenben, a Deszka Kortárs Drámafesztiválhoz kötődő workshopon, már a részben, vagy egészben átdolgozott drámai művekkel találkozik a Nyílt Fórum, együtt tekintjük át a drámákon esett változásokat, fejlődést. A műveket, illetve működésüket, részleteiben, felolvasás keretében is próbára tesszük.

Az így már két fordulóban fejlesztett drámákat 2019 júniusában, a POSZT-on, széles nyilvánosság előtt zajló, neves rendezők, színészek által létrehozott felolvasó-színházi előadásokon mutatjuk be. A folyamat záróakkordjaként, 2019 őszén a szövegek megjelennek a Nyílt Fórum füzetek 2018/19-es számában.

A felhívás elsősorban azoknak szól, akik rugalmasak és kiváncsiak más véleményekre, valamint részt tudnak venni a teljes eseménysorozaton, hiszen szakmailag, a szöveg fejlesztése szempontjából célszerű a Nyílt Fórum minden állomásán jelen lenni.  A beválogatott szerzők részére az egyes fordulók úti-, szállás- és étkezési költségeihez hozzájárulunk, illetve álljuk azt

Martin Mcdonagh

Azonban: mivel a következő Nyílt Fórum finanszírozása egyelőre bizonytalan, és mivel legfontosabb pályázatunkat még nem bírálták el, sajnos a változtatás jogát fenn kell tartanunk.

Idézetek

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó