Nyílt Fórum Füzetek

Évente megjelenő drámakötet, a drámákat a Nyílt Fórum szerkesztőbizottsága választja ki. Új szerzőknek nyújt bemutatkozási lehetőséget, be nem mutatott és korábban meg nem jelentetett drámaszövegeket tartalmaz. ______________________________________________________________________

Drubina Orsolya: Sárkányterminál

Kovács Dominik – Kovács Viktor: Mintapinty

Kurta Niké – Tési Dóra: Doboz

Lénárd Róbert: Bácskamocsaras

O. Horváth Sári: Lenni vagy nem*

Maros András – Szálinger Balázs: Phil Collins

Maruszki Balázs: Vasember fiai

Totth Benedek: Afganisztán

Tartalom: 

  • Kucsov Borisz: A bánsági szamuráj
  • Pálffy Zsófia: Kék virsli
  • Szíjártó Tímea Alette: Az eset
  • Almássy Bettina: Családi Al-Bumm

1. kötet


Bán Zsófia: Lehr
Fazekas Máté: Hóbort
Fridl Viktória: Kalitka
Kovács Dominik – Kovács Viktor:
Jégtorta
Kucsov Borisz: Félelem és reszketés
Szabadkán
Znajkay Zsófia: Rendezői változat

borító


2. kötet


Maros András: Határsértés
Szilágyi Eszter Anna: A Nyíregyháza
utca

Tartalom:

  • Benedek Albert: Grand Zentral Vest
  • Németh Nikolett: Rajongás 
  • Szalóczi Géza: Majakovszki
  • Vékes Csaba: Ananász-generáció

Tartalom:

  • Kelemen Kristóf: Sok alvó közt semmi dolgom nékem (Zsámbéki Színházi és Művészeti Bázis 2014, R: Kelemen Kristóf)
  • Ménes Attila: A Bihari fedőnevű ügynök élete (Katona József Színház 2016, R: Máté Gábor)
  • Mikó Csaba: Apátlanok (Theater Regensburg 2014 R: Michael Lippold, Örkény Színház 2016 R: Gáspár Ildikó)

Idézetek

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó