A Céhről

A Színházi Dramaturgok Céhe évtizedek óta működik, korábban a Magyar Színházművészeti Szövetség Dramaturg tagozata volt, a ’90-es évek elején önálló egyesületként lett a Magyar Színházi Társaság tagja.

1989 előtt fő tevékenységi területe különböző szakmai viták szervezése volt, melyek keretében információk, beszámolók, tájékoztatók hangzottak el sikeres külföldi előadásokról, új tendenciákról, és sikeres kortárs külföldi darabokról, amelyekhez csak személyes csatornákon, kapcsolatokon keresztül lehetett akkoriban hozzáférni. És már akkoriban elindult az egyre fontosabbá váló program, a Nyílt Fórum Zalaegerszegen.

A rendszerváltás után a jelentős információkhoz, érdekes külföldi kortárs darabok szövegeihez is könnyen hozzá lehetett jutni, sok egyéb vitafórum is létrejött így ezek a szakmai beszélgetések megritkultak és fő szervezési területünkké a Nyílt Fórum vált.

2001 és 2015 között a Kortárs Magyar Dráma Nyílt Fóruma a Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai programjaként működött. A szerkesztők által kiválasztott kortárs drámaszövegek vitákon, felolvasószínházakon és műhelybemutatókon keresztül jutottak el a közönséghez.

2016-tól a Nyílt Fórum többlépcsős drámafejlesztési programmá alakul, Budapest, Zalaegerszeg és Debrecen érintésével jutnak majd el a POSzT-ra a dramaturgok által mentorált kortárs drámaszövegek, együttműködésben a Hevesi Sándor és a Csokonai Színházzal.

Szakmai díjak, ösztöndíjak javaslattevői, pályázati kuratóriumok döntnökei vagyunk és ha lehetőségünk van rá, érdekképviseletet is igyekszünk ellátni. Díjaink: a Vilmos-díj, amelyet a Nyílt Fórum legjobb új magyar drámájának szerzője kap, és az Évad Legjobb Magyar Drámája díj, amelyet a Magyar Dráma Napján, szeptember 21-én adunk át.

Rólunk írták:

 

http://www.zalaszam.hu/szinhaz/tortenet/nyforum.htm

http://revizoronline.com/hu/cikk/1568/nyilt-forum-poszt-2009/

http://www.terasz.hu/main.php?id=egyeb&page=cikk&cikk_id=10412

 

 

 

Idézetek

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó