Felolvasószínház

Nyílt Fórum 20/21 a Szentendrei Teátrum műsorán

kép
Hat este hat szerző és színdarab mutatkozik be augusztus 16. és 21. között hat órától a Dunaparti Művelődési Házban. A Nyílt Fórum második éve szerepel a Szentendrei Teátrum műsorán, a november óta folyó drámafejlesztés során elkészült műveket neves színészek és rendezők tolmácsolásában láthatják. Várjuk szeretettel nézőinket! Kérjük, időben regisztráljanak az alábbi linken: https://szentendreiteatrum.jegy.hu/ Az előadások ingyenesek. 
Kezdete
Vége
Helyszín
Szentendrei Teátrum, Dunaparti Művelődési Ház

Nyílt Fórum a Szentendrei Teátrum műsorán

kép

Idén nyáron a Szentendrei Teátrum ad helyszínt a Dramaturg Céh XXXV. Nyílt Fórum felolvasószínházi sorozatának. A Dramaturg Céh által meghirdetett Nyílt Fórum elsődleges célja, hogy minél több új kortárs mű születését, a művek és szerzőik bemutatkozását segítse elő, így gazdagítva a kortárs színházi repertoárt.

A darabokat a Nyílt Fórum dramaturgcsapata választotta ki 2019 őszén. A budapesti és nyíregyházi műhelymunkát követte volna a debreceni. Mivel a DESZKA fesztivál elmaradt, helyette a Színházi Dramaturgok Céhe Facebook-oldalán zajlott le a DeszKarantén fesztivál.

Kezdete
Vége
Helyszín
Dunaparti Művelődési Ház udvara (Duna korzó 18.)

Nyílt Fórum DeszKarantén Fesztivál

kép

A Nyílt Fórum drámafejlesztő-program második állomása hagyományosan a debreceni Deszka Fesztivállal együttműködve jön létre.
Idén a járványveszély nem engedte, hogy személyesen találkozzunk, de az online térben lehetősége nyílt a szerzőknek a műhelymunka során színészekkel együtt dolgozni készülő műveik részletein.
Ennek a csapatonként két-kétnapos munkának a látható eredményét nézhetik meg virtuális fesztiválunkon.

Kezdete
Vége
Helyszín
https://www.facebook.com/events/1344278135769551/

Nyílt Fórum Füzetek kötetbemutató és Brémai felolvasószínház

kép
Szeretettel meghívunk minden kedves érdeklődőt a 2019-es Nyílt Fórum Füzetek bemutatójára és az azt követő Brémai felolvasószínházi előadásra, ahol Drubina Orsolya: A brémai című darabját ismerhetik meg. Figyelem! A felolvasószínházi előadás ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Ingyenes, regisztráció: szervezes@jozsefattilaszinhaz.hu
Kezdete
Vége
Helyszín
József Attila Színház

Nyílt Fórum 16/17 - Program

kép

A Dramaturg Céh legfőbb éves rendezvénye a Nyílt Fórum, amely 1985-től először Zalaegerszegen volt szakmai bázisa a kortárs drámának. 2001-ben Pécsre került, ahol a közönség is megismerte működését. Idén ismét megújult: fél éven át, három találkozó során, a szerzők dramaturgokkal közösen dolgoztak darabjaikon. Január elején Zalaegerszegen kezdődött a munka, majd az írók átdolgozva vitték darabjaikat Debrecenbe, a Deszka fesztiválra, ahol további szakmai viták és rövid prezentációk tesztelték a szövegeket.

Kezdete
Vége
Helyszín
Művészetek és Irodalom Háza - Fülep Lajos Terem

Znajkay Zsófia: Rendezői változat

kép

Gyakran fel-felbukkanó toposz a romantikus komédia világában, hogy egy nőnek két férfi közül kell döntenie. A néző morális világrendjét általában megtámogatja a mű, amennyiben az egyik nem igazán szereti, és kihasználja a nőt, a másik azonban legjobb barátként támogatja, míg végül észreveszi, hogy mindig is őt kellett volna szeretnie. Megkavarja azonban a helyzetet, ha mindketten valóban őszinte és szeretetre méltó emberek, valódi érzelmekkel a nő iránt.

Kezdete
Vége
Helyszín
Művészetek és Irodalom Háza - Fülep Lajos Terem

Bán Zsófia: LEHR / ÖRÖKSÉG

kép

„bel-ügyi operett”

Zajlik: egy kórházi ágy körül, 1995-ben – 9 szereplővel

A Lehr / Örökség egy, az 1990-es évek közepén Magyarországon játszódó egyfelvonásos, zenés családi dráma – tragikomikus felhangokkal. Egy kórházban fekvő, demenciával küzdő apa a végrendelete miatt magához hívja felnőtt lányait. A látogatás során lappangó feszültségek és titkok kerülnek felszínre. A család történetében egyúttal Magyarország történelme tükröződik a háborútól a rendszerváltásig.

Kezdete
Vége
Helyszín
Művészetek és Irodalom Háza - Fülep Lajos Terem

Fazekas Máté: Hóbort

kép

Emíliának épp most vallotta be a kamasz fia, hogy meleg. De ő nem esik kétségbe: segítséget kér a fia osztályába járó lányoktól, hogy gyógyítsák ki a hóbortjából. Árpi viszont nem kér a segítségből, és közli az anyjával, hogy ne próbáljon meg beleavatkozni az életébe. Emília meg van győződve az igazáról, még az után is, hogy Árpi öngyilkos lesz. A dühös anya ugyanis felkerekedik, hogy kiderítse, ki okozhatta a fia halálát.

Emília: Debrei Zsuzsanna
Gáspár: Barsi Márton
Rozália: Ecsedi Erzsébet
Árpi: Katona Levente
Barnabás: Ticz András

Kezdete
Vége
Helyszín
Művészetek és Irodalom Háza - Fülep Lajos Terem

Szilágyi Eszter Anna: Nyíregyháza utca - Le port d’ Amsterdam

kép

Amszterdam piros lámpás negyedében van egy utca, amit köznyelven „Nyíregyháza utcának” hívnak, mert az ott dolgozó prostituáltak nagy része Magyarország keleti részéről érkezik. Gondoltad volna? A Nyíregyháza utca nem egy hely, hanem egy imagináció, de egyben reális térség, nem-hely is, átjáró, melyen keresztülvonszoljuk személyes reménytelenségünk staffázsát. Ez a világ jócskán megérett a létező világok legjobb pusztulására. Lerágott csont. Ez a sztori lerágott csont, ha van még történet egyáltalán.

Kezdete
Vége
Helyszín
Művészetek és Irodalom Háza - Fülep Lajos Terem

Idézetek

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó