A Színházi Dramaturgok Céhe felhívása a Nyílt Fórum 2021/22 drámapályázatra

Nyílt Fórum 21/22

Újra várjuk a jelentkezőket a Nyílt Fórum írói vándortáborába. Pályázni teljesen vagy nagy részben kidolgozott drámaszövegekkel lehet. A Színházi Dramaturgok Céhe egyik legfőbb tevékenysége a kortárs dráma fejlődésének elősegítése, támogatása, a legkiemelkedőbb rendezvénye pedig a Kortárs Magyar Dráma Nyílt Fóruma, amelyet az alapítók 1985-ben indítottak útjára.
2016-tól új formát öltött a Nyílt Fórum: több állomásos szövegfejlesztő és mentoráló írói vándortáborrá alakult, ahol a beküldött darabok közül kiválasztott drámák szerzőivel folytatunk időről-időre intenzív konzultációt; a továbbfejlesztett műveket felolvasószínházban mutatjuk be és kötetben jelentetjük meg. 

Felhívunk minden drámaírással foglalkozó szerzőt, írót, költőt, hogy 2021. november 22-ig küldje el drámai szövegét a nyiltforum2021@gmail.com címre. Olyan műveket várunk, amelyek egészben vagy legalább nagy vonalaiban (fele részében) már kidolgozottak, és a még nem kidolgozott részek is végiggondoltak, leírtak, legalább vázlatos formában. A Fórumon csak még be nem mutatott és nyomtatásban (pl. folyóiratban, kötetben) még meg nem jelent drámákkal foglalkozunk. Természetesen a szerzői nyitottság is az együttműködés elengedhetetlen feltétele.

December folyamán csak dramaturgok részvételével választjuk ki a beérkezettek közül azokat a szövegeket, amelyekkel ebben az évadban dolgozni fogunk. A döntés határideje: 2021. december 20. 

Az alábbi tervek arra az ideális esetre vonatkoznak, ha a személyes találkozások biztonságosak lesznek:

A kiválasztott szövegek szerzőit meghívjuk 2022 február elején egy hosszú hétvégére, amikor dramaturgok a hozzájuk csatlakozó színházi emberekkel (rendezőkkel, színészekkel, kritikusokkal, írókkal) kisebb csoportokban konzultálnak a drámai szövegekről, értékelik azokat, javaslatokat fűznek hozzájuk, tanácsokkal látják el a szövegek íróit. A továbbiakban azt várjuk a szerzőktől, hogy a következő másfél-két hónapban fejlesszék szövegeiket. Lehetőség van arra is, hogy a szerzők mentort, segítő tanácsadót válasszanak maguknak.

2022 tavaszán Debrecenben, a Deszka Kortárs Drámafesztiválhoz kötődő workshopon már a továbbfejlesztett drámai művekkel találkozik a Nyílt Fórum, együtt tekintjük át a drámákon esett változásokat, fejlődést. A műveket, illetve működésüket is próbára tesszük részletek felolvasásával.

Az így már két fordulóban fejlesztett drámákat 2022 nyarán széles nyilvánosság előtt zajló, neves rendezők és színészek által létrehozott felolvasószínházi előadásokon mutatjuk be. A folyamat záróakkordjaként, 2022 őszén a szövegek megjelennek a Nyílt Fórum füzetek 2021/22-es számában.

Amennyiben a tervezett időpontokban a járványhelyzet azt kívánja, úgy digitális, online (a korábbi években kipróbált és bevált) megoldást találunk a workshop megtartására – a résztvevőink egészsége és biztonsága a legfontosabb számunkra. 

A felhívás elsősorban azoknak szól, akik rugalmasak és kíváncsiak más véleményekre, valamint részt tudnak venni a teljes eseménysorozaton és vállalják, hogy a fejlesztés eredményeként létrejött szöveget felolvasószínházi formában és kötetben nyilvánosságra hozzuk.  A beválogatott szerzők részére az egyes fordulók úti-, szállás- és étkezési költségeihez hozzájárulunk, illetve álljuk azt. 

 

Idézetek

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó