Nyílt Fórum 20/21 a Szentendrei Teátrum műsorán

szerzőink

Hat este hat szerző és színdarab mutatkozik be augusztus 16. és 21. között hat órától a Dunaparti Művelődési Házban. A Nyílt Fórum második éve szerepel a Szentendrei Teátrum műsorán, a november óta folyó drámafejlesztés során elkészült műveket neves színészek és rendezők tolmácsolásában láthatják. Várjuk szeretettel nézőinket! Kérjük, időben regisztráljanak az alábbi linken:
https://szentendreiteatrum.jegy.hu/

Az előadások ingyenesek. 

A Dramaturg Céh által meghirdetett Nyílt Fórum elsődleges célja, hogy minél több új mű születését, a művek és szerzőik bemutatkozását segítse elő, így gazdagítva a
kortárs színházi repertoárt. A most bemutatandó felolvasószínházi sorozat darabjait a Nyílt Fórum dramaturgcsapata választotta ki 2020 őszén, majd ez év januárjától online zajló csoportos ésegyéni konzultációkban fejlesztettük őket. Májusban a debreceni DESZKA Digital fesztivál adott otthont a mindig sok izgalommal és örömmel járó csapatmunkának, s volt helyszíne szöveg és színész első találkozásának. Az elemző, asztali próbákat követő mini-felolvasást és a szerzőket és műveket bemutató rövid beszélgetést rögzítettük, hogy láthassák az érdeklődők, a szűkebb és tágabb szakma, az óvatos nyitáshoz alkalmazkodó zártkörű rendezvényről akkor még kényszerűen távolmaradók.

Na, de most! A leglátványosabb fordulót, a művek felolvasószínházi előadását a Szentendrei Teátrum égisze alatt, a fesztivál rendezvényeként bonyolítjuk le, hús-vér
közönség előtt, újra valódi színházi együttlétben. Link helyett a szórólapot markolászva, esőnap nem lévén, dzsekivel felszerelkezve, aggódva az eget kémlelve, szünetben büféből kávét rendelve, székünket jobbra-balra húzgálva, hogy láthassunk az előttünk ülőtől... Minden olyan lesz, mint rég, mint amilyennek szeretjük, amilyennek lennie kell.

Szerzőink között vannak ismerős arcok: Dóka Péter, Maros András, O. Horváth Sári, Szilágyi EszterAnna és más műfajból átcsábított újak: Bognár Péter és Lesi Zoltán. Darabjaikban, bár egészen különböző megfogalmazásban, de megjelenik a sorsszerűség, az elveszettség és megkerülés, a megváltás és megbékélés kérdése csakúgy, mint az egyén és a közösség felelőssége. Szívből ajánljuk önöknek a hat különböző, egyedi hangvételű művet és az alkotóikkal való találkozást.

A Nyílt Fórum csapata

Program:

augusztus 16. 18h

Maros András: Redőny

szereplők:
Bíró Kriszta, Hajduk Károly, Schruff Milán,
Stork Natasa, Takács Géza
dramaturg-mentor: Blastik Noémi
rendező: Porogi Dorka


Maros András (1971) író, drámaíró. Kilenc prózakötetén kívül több száz irodalmi publikációja jelent meg folyóiratokban, heti- és napilapokban. Drámáiból országszerte születtek előadások – ezek közül néhány a Nyílt Fórum programból nőtte ki magát. Legutóbbi színpadi írása az Elég erős c. „karanténdráma” volt, amelyből Szenteczki
Zita készített zoom-filmet.

Évának sikerül kiházasodnia a faluból, de még hogy! Egy vállalkozóhoz, Attilához megy hozzá. Megszületik a gyerekük, Nándi. Először egy vidéki nagyvárosba, aztán
Budapestre költözik a család. Éva azonban képtelen az „áloméletre”. Egymást követik az alkalmazkodással járó nehézségek, és a férje elhallgatott titkai is a felszínre kerülnek – az anyja „segítsége” pedig csak ront a helyzeten. Egyre halmozódó problémáival egyedül marad, hamarosan az egész világ ellenséggé válik, a túlerő ellen vívott magányos harcban rosszabbnál rosszabb döntéseket hoz... Mi lehet a vége ennek a lelki lejtmenetnek?

A felolvasást követő beszélgetésen részt vesz:
Szél Dávid

augusztus 17. 18h

Lesi Zoltán: Könnyűatlétika


szereplők:
a debreceni Csokonai Színház művészei
Marcell, 30 éves, sportújságíró – Gelányi Bence
Kornél, az intellektuális macska – Hajdu Imelda
Anna, 58 éves, Marcell anyja,
olimpiai magasugró – Varga Klári
Petra, Anna versenytársa – Tolnai Hella
Caster Semenya, világbajnok rövidtávfutó – Tolnai Hella
Bíró, Marcell tárgyalását vezető bíró – Vranyecz Artúr
Portás, Károly, a Fővárosi Nemzeti Stadion portása – Barsi
Márton
Első rendőr az 1970-es évekből – Barsi Márton
Második rendőr az 1970-es évekből – Pálóczi Bence
Sportbíró, a selejtezőket vezető sportbíró – Pálóczi Bence
Tibor, a sportbizottság elnöke – Pálóczi Bence
dramaturg-mentor: Adorján Beáta
rendező: Madák Zsuzsanna


Lesi Zoltánnak három verseskönyve és egy mesekönyve jelent meg. Német nyelvű verseket és novellákat fordít és egy irodalmi csereprogramot szervez osztrák és magyar szerzők között. Ösztöndíjai: Akademie Schloss Solitude (2017), V4 Villa Decius (2018). Magasugrás című verseskötetének osztrák kiadása 2020-ban megkapta az Év Legszebb Osztrák Könyve díjat.

A Könnyűatlétika/Leichtathletik című darab szereplői nők, férfi ak és főleg azok az emberek, akik egyik csoportba se tartoznak, azaz az interszexuálisok. Egy sportújságíró, Marcell és anyja történetébe, konfl iktusába egyre erősebben szövődik bele Dora Ratjen és más interszexuális atléták élete. Marcellt rejtélyes módon beperelik, meghurcolása során társa egy macska. A történet egyszerre játszódik 2010-ben, az 1970-es években egy alternatív Magyarországon, és felidézi az 1936-os olimpia légkörét.

A felolvasást követő beszélgetésen részt vesz:
Sediánszky Nóra

augusztus 18. 18h

O. Horváth Sári: Hitler ABBÁ-t énekel


szereplők:
a Miskolci Nemzeti Színház művészei
konzultáns: Szokolai Brigitta
dramaturg-mentor: Orbán Eszter
rendező: Rusznyák Gábor

O. Horváth Sári színházrendező szakon végzett Bocsárdi László osztályában, Marosvásárhelyen. A rendezés mellett íróként és dramaturgként is működik, független és

kőszínházi előadásokban egyaránt. A dráma a nők történelmi felelősségét vizsgálja a Harmadik Birodalom idején és annak hatásait, következményeit napjainkra, napjainkban. Középpontjában a Hitler és Himmler által kifejlesztett „Adj egy gyermeket a Führernek!” program és egy Lebensborn-otthon mindennapjai állnak. A cselekmény három sík összefonódásából jön létre, melyekben megjelenik többek között Adolf Hitler, Angela Merkel vagy éppen az Abba egyik énekesnője, Anni-Frid Lyngstad.

A felolvasást követő beszélgetésen részt vesz:

Szász János

 

augusztus 19. 18h

Szilágyi EszterAnna: ELDGJÁ, tűzkanyon


szereplők:
Bori Réka, Fáncsik Roland, Herczeg Tamás,
Jenővári Miklós, Ladányi Júlia, Mentes Júlia,
Mertz Tibor, Tóth Ildikó
dramaturg-mentor: Keszthelyi Kinga
rendező: Novák Eszter


Szilágyi EszterAnna – Magamról? Drámai diskurzusokat írok.


ELDGJÁ – egy librettó


„Önmagát kereste egy nő Izlandon félszáz emberrel
anélkül, hogy tudta volna, ő az eltűnt személy, aki után
csapatostul kutat.” Segíthet-e a támogató tekintet, a
kereső aktivitás, az embertársi kötelességtudat, a világ
legvégén, a tűzhányó kanyon saját felelősségre vállalt
meglátogatása idején.
Most nem beszélve a spontán közösséget atomjaira

szétvető úgynevezett egyéni szemléletmódról, okosko-
dás bajnokairól, felelősséghárító diskurzusokról, átkere-
tező és ítélkező szócsövekről.

Egyéni problémáról. Mit vesz ki a Buszsofőr, mit vesz ki
az Idegenvezetőnő a nagy kosárból.
Az átöltözés. Az átöltözés rituálisan.
Mit vesz le, mit vesz föl.
A nő az elején garbóban, síkabátban a többiekkel betódul a frissítőpontra...

A felolvasást követő beszélgetésen részt vesz:

Závada Péter 

 

augusztus 20. 18h

Bognár Péter: Az én Bakonyom


szereplők:
Éva – Enyedi Éva
Andrea – Bárdos Andrea
Máté – Hunyadi Máté
Kar – Bognár Péter
dramaturg-mentor: Lőkös Ildikó
rendező: Forgács Péter


Bognár Péternek eddig négy kötete jelent meg, és egy drámáját mutatta be a budapesti Katona József Színház, Gothár Péter rendezésében.

Szüleik válása után Andrea Brüsszelben nőtt föl, Éva Bakonyhidas mellett, a család sertésnemesítéssel foglalkozó tanyáján. Az édesapjuk temetésére hazalátogató Andrea számos, nehezen megválaszolható kérdéssel találja magát szembe. Visszanemesíthető-e az ősmagyar sertésfaj? Min szokott volt aludni Horthy Miklós lova? Mi történt a temetésen, és miből van szakvizsgája Máténak, aki Gyuszika?

A felolvasást követő beszélgetésen részt vesz:

Lőrinczy György 

augusztus 21. 18h

Dóka Péter: Öltánc


szereplők:
Bácsi – Hegedűs D. Géza
Lány – Gombó Viola Lotti
konzultáns: Forgács Péter
dramaturg-mentor: Végh Ildikó
rendező: Hegedűs D. Géza


Dóka Péter 1974-ben született Budapesten. Számos gyerek- és ifjúsági könyv (A kék hajú lány, Lila királylány, Az ellopott zsiráf) szerzője, a Móra Könyvkiadó főszerkesztője. Körbe K című darabját a Lakmusz Csoport vitte színre 2012-ben. Sajtkirály című gyerekdarabjáért 2017-ben Csukás István-díjat kapott. 2020-ban Polimax
című drámájával a Nyílt Fórum egyik szerzője volt.

Egy sztriptíztáncosnő és egy nyugdíjas bácsi románca a koronavírus idején, amikor bezárnak az éjszakai klubok, és egy öltánc halálos merénylet is lehet. Nem különbözhet jobban két ember, mint ez a szeretetre és saját lakásra vágyó lány, meg ez a festett bajszú férfi , aki egész életében ipari hűtőkkel kereskedett, és cipődobozokba gyűjtötte az emlékeit. Történet a pesti éjszaka és a covid-depresszió mélyéről.

 

 

 

Kezdete
Vége
Helyszín
Szentendrei Teátrum, Dunaparti Művelődési Ház

Idézetek

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó