Magyar Színházi Társaság

Év végi számvetés

4 hét 2 nap ago
Kedves Barátaink! Az év vége a számadások, összegzések ideje. Így teszünk mi is, amikor megpróbáljuk összefoglalni azokat a színházi folyamatokat, amelyek alapvetően befolyásolták szakmai életünket, amelyekről, legjobb meggyőződésünk szerint, a minőséget szem előtt tartva kinyilvánítottuk véleményünket, vagy szerencsés esetben, konkrét ráhatással voltunk az eseményekre. Többször történt olyan esemény, döntés, amely állásfoglalásra késztetett bennünket, de miután ... Olvass tovább
mszt_org_admin

Györfi Anna Domján Edit-díjas

1 hónap ago
A Domján Edit-Alapítványt 1992-ben hozták létre a fiatalon elhunyt művésznő közeli barátai, rajongói: Almási Éva, Avar István, Kaló Flórián, Káldy Nóra, Lőte Attila, Mándy Iván, Nagy Anna, Petrovics Emil, Psota Irén, Szabó Gyula, Szinetár Miklós. . Célja a művésznő emlékének ápolása. A neves szakemberekből álló kuratórium minden évben egy, 40 év alatti vidéken játszó színésznőt ... Olvass tovább
mszt_org_admin

THEALTER 2022.

1 hónap 1 hét ago
  A szegedi THEALTER nemzetközi színházi fesztivált szervező MASZK Egyesület várja hazai és határon túli magyar, elsősorban, de nem kizárólag független színházi társulatok, alkotócsoportok, alkotók jelentkezését a 32. THEALTER fesztiválra. A fesztivál tervezett időpontja: 2022. július 29-augusztus 6.   Jelentkezni kizárólag 2021. május 1.-2022. május 31. között bemutatott vagy bemutatandó produkcióval lehet. A részletes felhívás ... Olvass tovább
mszt_org_admin

Básti Juli Prima Primissima díjat kapott

1 hónap 3 hét ago
Idén tizennyolcadik alkalommal adták át a tíz kategóriában kiosztásra kerülő Prima Primissima díjakat. Magyar színház- és filmművészet kategóriában Básti Julit kapta az elismerést.   Gratulálunk!   Fotó: nemzetiszinhaz.hu
mszt_org_admin

Harlekin Nemzetközi Kortárs Bábművészeti Fesztivál

2 hónap ago
Különleges eseménynek lesznek tanui, akik hétfőn részt vesznek Egerben a Harlekin Nemzetközi Kortárs Bábművészeti Fesztiválon. Itt tartja ősbemutatóját a neves brazil származású bábművész, koreográfus, rendező Duda Paiva. Bruce Marie című, felnőtteknek szóló előadása este fél 8-kor látható a Harlekin Bábszínházban. A neves művész életútjával, munkásságával részletesen foglalkozik az Art Limes magazin . https://www.facebook.com/events/281037343944868/  
mszt_org_admin

Jó kérdés beszélgetéssorozat

2 hónap 2 hét ago
November 15-én, hétfőn 17.00 órakor a Budapesten kívüli operajátszásról beszélget Seres Gerda újságíró a Katona József Színház K:antinjában. Vendégeink: Barnák László, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója, Cser Ádám, a Miskolci Nemzeti Színház főzeneigazgatója és Oberfrank Péter karmester. Szeretettel várjuk! A rendezvény a mindenkori járványügyi előírásoknak megfelelően kerül megrendezésre. Kérjük, viseljen maszkot! Támogatónk: NKA
mszt_org_admin

Jó kérdés beszélgetéssorozat

2 hónap 3 hét ago
Hogyan tovább, online színház? 2021. október 18. Vendégek: Radnai Márk, Ujj Mészáros Károly, Urbanovits Krisztina A beszélgetést vezette: Seres Gerda Seres Gerda: Jó napot kívánok, Seres Gerda vagyok. Szeretettel köszöntöm önöket. A streamről fogunk ma beszélgetni, arról, hol tart most, és mi következik. Nagyon örülök, hogy ugyan streamen is követhetik ezt a beszélgetést, de itt ... Olvass tovább
mszt_org_admin

MISKOLC 200 – DRÁMAPÁLYÁZAT

3 hónap ago
A Miskolci Nemzeti Színház közkívánatra meghosszabbítja bicentenáriumi drámapályázatának beadási határidejét (2022. március 1.) és ennek megfelelően módosítja az eredményhirdetés időpontját (2022. május 2.). A feltételek minden egyéb tekintetben változatlanok. A mai Magyarország első állandó színtársulata 1823. augusztus 24-én kezdte meg működését Miskolc városában, a Déryné utcában, a teátrum mai épületének szomszédságában. A Miskolci Nemzeti Színház ... Olvass tovább
mszt_org_admin
Checked
1 óra 7 perc ago
Feliratkozás a következőre: Magyar Színházi Társaság hírcsatorna

Idézetek

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó